مقالات علمی

تغذیه سالم برای کودکان دبستانی

تغذیه سالم برای کودکان دبستانی

تغذیه سالم برای کودکان دبستانی به عوامل مختلفی وابسته است . در حال حاضر فشار همسالان و تبلیغات تلویزیونی برای غذاهای ناسالم می‌تواند باعث شود که بچه‌هایتان به خوبی غذا نخورند. برنامه‌های پرتنش خود را در نظر بگیرید و جای تعجب نیست که بسیاری از رژیم‌های غذایی بچه‌ها بر اساس غذای راحت و بیرون‌بر ساخته شده است.

اما تغییر به یک رژیم غذایی سالم می تواند تأثیر عمیقی بر سلامت فرزند شما داشته باشد و به او کمک کند وزن سالم خود را حفظ کند، خلق و خوی خود را تثبیت کند، ذهن خود را تیزتر کند و از انواع مشکلات سلامتی جلوگیری کند.

اهمیت تغذیه سالم برای کودکان دبستانی

یک تغذیه سالم برای کودکان دبستانی می تواند تأثیر عمیقی بر احساس سلامت روانی و عاطفی کودک شما داشته باشد و به پیشگیری از بیماری هایی مانند افسردگی، اضطراب، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی و پیش فعالی کمک کند.

خوب غذا خوردن سبب رشد و تکامل سالم کودک شما تا بزرگسالی می شود. اگر کودک شما قبلاً با مشکل سلامت روان تشخیص داده شده است، یک رژیم غذایی سالم می تواند به او کمک کند تا علائم را مدیریت کند و سلامت خود را مجدداً کنترل کند.

مهم است که به یاد داشته باشید که فرزندان شما با هوس خوردن سیب زمینی سرخ کرده و پیتزا و بیزاری از کلم بروکلی و هویج به دنیا نمی آیند. این تغییر ذائقه در طول زمان اتفاق می افتد زیرا آنها در معرض انتخاب های غذایی ناسالم بیشتری قرار می گیرند.

با این حال، این امکان وجود دارد که ترجیحات غذایی کودکان خود را مجدداً برنامه ریزی کنید تا به جای آن هوس خوردن غذاهای سالم تر داشته باشند.

هرچه زودتر انتخاب‌های سالم و مغذی را در رژیم غذایی کودک وارد کنید، آنها راحت‌تر می‌توانند یک رابطه سالم با مواد غذایی ایجاد کنند که می‌تواند تا آخر عمر برایشان دوام بیاورد. و می تواند ساده تر و کمتر از آنچه تصور می کنید وقت گیر باشد.

با این نکات، می‌توانید تغذیه سالم برای کودکان دبستانی را تبدیل به وعده‌های غذایی خواستنی برای آن ها کنید که تا به بزرگسالانی سالم و متعادل بماند.

برای تامین ویتامین ها و ترکیبات مغذی بدن کودکان توصیه می کنیم از مکمل کیدز فوراور استفاده کنید.

مکمل کیدز فوراور

معرفی تنقلات سالم برای کودکان دبستانی

برای کودکان دبستانی، انتخاب تنقلات سالم اهمیت زیادی دارد تا انرژی مورد نیاز آن‌ها تأمین شود و در عین حال مواد مغذی لازم به بدنشان برسد. در ادامه تعدادی از این تنقلات سالم را معرفی می‌کنم:

  1. میوه‌های تازه: سیب، پرتقال، موز، هلو، و توت‌ها (توت‌فرنگی، بلوبری و تمشک).
  2. میوه‌های خشک: کشمش، زردآلو خشک، خرما، و انجیر خشک (بدون افزودنی‌های قندی).
  3. آجیل‌ها: بادام، گردو، پسته، و بادام‌زمینی (در صورت نداشتن حساسیت).
  4. سبزیجات تازه: هویج، خیار، فلفل دلمه‌ای رنگی و گوجه‌فرنگی گیلاسی.
  5. ماست کم‌چرب یا یونانی: به همراه میوه یا آجیل.
  6. تخم‌مرغ آب‌پز: به عنوان یک منبع پروتئین با کیفیت.
  7. کره بادام‌زمینی طبیعی: با سیب یا نان کامل.
  8. پاپ‌کورن: بدون کره یا افزودنی‌های مضر.
  9. پنیر کم‌چرب: به همراه تکه‌های سبزیجات یا نان کامل.
  10. بیسکوییت‌های سبوس‌دار: با پنیر یا کره بادام‌زمینی.

این تنقلات می‌توانند هم سالم و هم جذاب برای کودکان باشند، و در عین حال به بهبود تغذیه و تمرکز آن‌ها در مدرسه کمک کنند.

تکنیک های کاربردی برای تثبیت تغذیه سالم در کودکان

عادات غذایی سالم

بچه‌ها چه در سنین کودکی و چه در سنین نوجوانی، تمایل طبیعی به غذاهایی دارند که بیشتر از آنها لذت می‌برند. برای تشویق عادات غذایی سالم، چالش این است که انتخاب های مغذی جذابی داشته باشید.

به جای غذاهای خاص، روی رژیم غذایی کلی تمرکز کنید. بچه ها باید بیشتر غذای کامل و کم فرآوری شده – غذایی که تا حد امکان به شکل طبیعی خود نزدیک است – و کمتر غذای بسته بندی شده و فرآوری شده بخورند.

الگو باشید

انگیزه تقلید در دوران کودکی قوی است، بنابراین از کودکتان نخواهید در حالی که چیپس می خورید سبزیجات بخورد. در عوض، به کودک خود نشان دهید که از سبزیجات مختلف و وعده های غذایی متنوع لذت می برید.

از طعم دهنده ها استفاده کنید

مزه غذاهای سالم تر، مانند سبزیجات تلخ را پنهان کنید. سبزیجات را با دیپ هایی مانند سس و پنیر سرو کنید تا علاقه آنها بیشتر شود. سبزیجات مخلوط شده را به سس مورد علاقه یا خورش گوشت اضافه کنید. یا اسفناج یا آووکادو را به اسموتی اضافه کنید.

طبخ غذا در خانه

غذاهای بیشتری را در خانه بپزید. غذاهای رستوران و غذای بیرون بری دارای قند اضافه و چربی ناسالم بیشتری هستند، بنابراین پخت و پز در خانه می تواند تأثیر زیادی بر سلامت کودکان شما داشته باشد.

نظرخواهی از بچه ها

بچه ها را در خرید مواد غذایی و تهیه غذا مشارکت دهید. شما می توانید در مورد غذاهای مختلف و نحوه خواندن برچسب غذا به آنها آموزش دهید.

تغذیه سالم برای کودکان دبستانی

میان وعده های سالم را در دسترس قرار دهید. مقدار زیادی میوه، سبزیجات و نوشیدنی های سالم (آب، شیر، آب میوه خالص) را در مدرسه و خانه در دسترس کودکان قرار دهید تا بچه ها از تنقلات ناسالم مانند نوشابه، چیپس و کلوچه خودداری کنند.

به خوردن غذا اصرار نکنید

اندازه سهم را محدود کنید اصرار نکنید کودکتان بشقاب را تمیز کند و هرگز از غذا به عنوان جایزه یا رشوه استفاده نکنید.

بیشتر بدانید: روش سفید کردن دندان با جوش شیرین

تغذیه کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *