مقالات علمی

علائم کمبود ویتامین b12

علائم کمبود ویتامین b12

کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 یا B9 (که معمولا فولات نامیده می شود) زمانی اتفاق می افتد که کمبود ویتامین B12 یا فولات باعث می شود بدن گلبول های قرمز غیرطبیعی بزرگی تولید کند که نمی توانند به درستی عمل کنند.

گلبول های قرمز با استفاده از ماده ای به نام هموگلوبین، اکسیژن را در سراسر بدن حمل می کنند.

کم خونی یک اصطلاح عمومی برای داشتن گلبول های قرمز کمتر از حد طبیعی یا داشتن مقدار غیر طبیعی هموگلوبین پایین در هر گلبول قرمز است.

انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد و هر کدام علت متفاوتی دارند. به عنوان مثال، کم خونی ناشی از فقر آهن، که زمانی رخ می دهد که بدن آهن کافی نداشته باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی علائم کمبود ویتامین b12 را بررسی کنیم.

علائم کمبود ویتامین B12 یا فولات

ویتامین B12 و فولات چندین عملکرد مهم از جمله حفظ سلامت سیستم عصبی را در بدن انجام می دهند.

کمبود هر یک از این ویتامین ها می تواند طیف وسیعی از مشکلات را ایجاد کند، از جمله:

  • خستگی مفرط
  • کمبود انرژی
  • سوزن و سوزن (پاراستزی)
  • زبان دردناک و قرمز
  • زخم های دهان
  • ضعف عضلانی
  • اختلال بینایی
  • مشکلات روانی، که ممکن است شامل افسردگی و سردرگمی باشد
  • مشکلات حافظه، درک و قضاوت
  • برخی از این مشکلات همچنین ممکن است در صورت کمبود ویتامین B12 یا فولات، اما کم خونی رخ دهد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

مهم است که کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 یا فولات در اسرع وقت تشخیص داده شود و درمان شود، زیرا اگرچه بسیاری از علائم با درمان بهبود می یابند، برخی از مشکلات ناشی از این بیماری می توانند غیرقابل برگشت باشند.

علل کمبود ویتامین B12 یا فولات

تعدادی از مشکلات وجود دارد که می تواند منجر به کمبود ویتامین B12 یا فولات شود، از جمله:

کم خونی خطرناک

جایی که سیستم ایمنی بدن شما به سلول های سالم در معده حمله می کند و مانع از جذب ویتامین B12 بدن شما از غذایی که می خورید می شود. این شایع ترین علت کمبود ویتامین B12 است.
کمبود این ویتامین ها در رژیم غذایی شما – این غیر معمول است، اما اگر رژیم گیاهخواری داشته باشید، یا به طور کلی رژیم غذایی نامناسبی برای مدت طولانی داشته باشید، ممکن است دچار علائم کمبود ویتامین b12 شوید.

دارو

برخی داروها، از جمله داروهای ضد تشنج و مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPIs)، می‌توانند بر میزان جذب این ویتامین‌ها در بدن تأثیر بگذارند.
هم کمبود ویتامین B12 و هم کمبود فولات در افراد مسن شایع تر است و از هر 10 نفر 1 نفر در سنین 75 سال یا بیشتر و 1 نفر از هر 20 نفر در سنین 65 تا 74 سال به این بیماری مبتلا می شوند.

درمان کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 یا فولات

اکثر موارد کمبود ویتامین B12 و فولات را می توان به راحتی با تزریق یا قرص برای جایگزینی ویتامین های از دست رفته درمان کرد.

مکمل های ویتامین B12 معمولاً در ابتدا به صورت تزریقی تجویز می شوند. سپس، بسته به اینکه کمبود B12 شما به رژیم غذایی شما مربوط است یا خیر، به قرص B12 بین وعده های غذایی یا تزریق منظم نیاز خواهید داشت. این درمان ها ممکن است تا آخر عمر مورد نیاز باشد. برای خرید مکمل ویتامین b12 از فروشگاه حیکم تو اینجا کلیک کنید.

ویتامین b12 فوراور

قرص اسید فولیک برای بازگرداندن سطح فولات استفاده می شود. این قرص معمولاً باید به مدت چهار ماه مصرف شوند.

در برخی موارد، بهبود رژیم غذایی می تواند به درمان این بیماری و جلوگیری از عود آن کمک کند. ویتامین B12 در گوشت، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، عصاره مخمر و غذاهای مخصوص غنی شده یافت می شود. بهترین منابع فولات شامل سبزیجات سبز رنگ مانند کلم بروکلی، کلم بروکسل و نخود است.

عوارض کم خونی کمبود فولات یا ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 یا فولات (با یا بدون کم خونی) می تواند منجر به عوارض شود، به خصوص اگر برای مدت طولانی تری کمبود ویتامین B12 یا فولات داشته باشید.

عوارض بالقوه می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکلات سیستم عصبی
  • ناباروری موقت
  • شرایط قلبی
  • عوارض بارداری و نقایص مادرزادی
  • بزرگسالان مبتلا به کم خونی شدید نیز در معرض خطر ابتلا به نارسایی قلبی هستند.

برخی از عوارض با درمان مناسب بهبود می یابند، اما برخی دیگر – مانند مشکلات سیستم عصبی – می توانند دائمی باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *